خداي هستي از ديد مترلينگ

موريس مترلينگ از انديشمندان و متفكرين بزرگ قرن اخير است. در ستايش وي سخنان زيادي گفته شده است. دو نقل قول معروف از بركسون و انيشتين نشان از جايگاه اين نويسنده و فيلسوف گرانقدر دارد. بركسون معتقد است «اگر بگوييم مترلينگ به منزله سقراط عصر حاضر است سقراط را خيلي بزرگ و مترلينگ را كوچك كرده ايم.» همچنين، از انيشتين نقل شده است كه «در فكر و قلب مترلينگ چنان خدای بزرگ و لايزالی وجود دارد كه چنين خدايی تا كنون به فكر هيچكدام از افراد بشر نرسيده است.»

كتابي از وي تحت عنوان «انديشه هاي يك مغز بزرگ- خداو هستي- افكار كوچك و دنياي بزرگ» توسط مترجم زبردست و توانا مرحوم ذبيح الله منصوري ترجمه شده است.

وي در موضوع هستي و خلقت و خدا مباحث بسيار جالبي دارد. توجه اصلي مترلينگ به خداوند كيهاني است. خدايي كه آفريدگار جهاني است با عظمت بيكران! كه (ظاهرا) نه ابتدايي دارد و نه انتهايي ميتوان براي آن متصور شد!

انديشه هاي مترلينگ از جنبه پرداختن به طبيعت و كشف خداوند از دل موريانه كور و يا حركت الكترون حول هسته اتم و بالاخره حركت سياره ها حول خورشيد و . . . جالب و انگيزنده فكر و پرواز خيال به افقهاي بيكران است.

افكار به ظاهر متناقض مترلينگ در اين كتاب، همانگونه كه خود نيز بدان معترف است، در واقع تلاشي است مستمر براي رسيدن به پاسخ سئوالهاي متعدد درباره خلقت و هستي و آفريدگار جهان. سئوالهايي كه فيلسوفان و انديشمندان زيادي را در طي قرون و اعصار بخود مشغول داشته است.

مترلينگ عقيده راسخ بر جاودانه بودن «هستي» و عدم امكان وجود «نيستي» دارد و معتقد است هيچ چيز نيست نخواهد شد. وي ميگويد اگر «نيستي« وجود داشته باشد بايد «هست« شود و در اينصورت ديگر «نيستي« نخواهد بود و «نيستي« همان «هستي« خواهد بود.

موريس مترلينگ در بخشهاي پاياني كتاب و در حالي كه سن او از هشتاد گذشته است مبحثي تحت عنوان «بيچارگي من« دارد كه بسيار جالب است كه در اينجا اين بخش را عينا مي آورم.

بيچارگي من

در پايان كتاب «زندگي در فضا» چنين نوشتم:

«من سكوت ميكنم و در پيشگاه «او» سر تعظيم فرود مي آورم . . . زيرا به هر نسبت كه براي فهم اين اسرار «او» جلو مي روم اسرار وي عقب مي رود و هر قدر كه براي فهم اين اسرار فكر مي كنم مي بينم كه كمتر قادر به فهم آنها هستم، ولي به هر نسبت كه فهم من از ادراك اسرار «او» باز مي ماند بيشتر بر من محقق مي گردد كه «او» هست زيرا اگر «او» نبود مي بايست كه در جهان «نيستي» وجود داشته باشد و محال است كه فكر وجود «نيستي» در مغزي بگنجد.»

اكنون كه بار ديگر اين سطور را از مد نظر مي گذرانم ناتواني و درماندگي و بيچارگي من زيادتر مي در نظرم آشكار مي گردد.

«ص 337-338»

مطالعه اين كتاب و ساير كتابهاي اين انديشمند بزرگ را به همه دوستان توصيه ميكنم.

11 پاسخ to “خداي هستي از ديد مترلينگ”

  1. صادق Says:

    باسلام
    واقعا خیلی حیف میشه کسی مثل شما که اندیشمندی مانند مترلینگ رو مورد توجه قرار میده آثارش رو برای دانلود نذاره

    ————
    ؟؟!!!ممنون.
    ميتوانيد آثارش را از كتابفروشيها تهيه كنيد!

  2. rrkh Says:

    سلام
    من برای خودم هم از این لوگوها نساختم🙂

    —————
    سلام،
    كدام لوگوها؟!!
    در مورد آن خبر ندارم ولي فكر نميكنم.

  3. لطیفه Says:

    خیلی قشنگ بود .من که لذت بردم.ممنون از همت شما

  4. مهدي Says:

    سلام و درود
    چقدر زيبا و پسنديده كه شما در اينجا بزرگترين شخصيت بشر را به خوانندگان معرفي مي كنيد.سپاس فراوان
    شاد باشيد

  5. ارش Says:

    من كتاب خدا و هستي رو در سن 16 سالگي خوندم خيلي تاثير گذاره البته بايد چند بار بخونيش و روي تك تك جملاتش تامل كني من مترلينگو باراي خودم يه اسطوره ميدونم پيشنهاد ميكنم كتاب خدا و هستيشو حتما همه بخونن چون ديدشون نسبت به دنيا باز ميشو و حقايقو ميفهمن. مرسي

  6. فاطمه Says:

    سلام
    از لطفتون خیلی ممنون که این مرد بزرگ را به ما معرفی کردید.حتما کتابشو می خرم و می خونم
    من عاشق اینجور کتاب ها هستم

  7. حسام Says:

    کاش کاربران این جنس سایت ها (بجای اون جنس سایت ها !) در ایران بیشتر شه و کاش خوندن این گزیده ها بیشتر تشویق کنه به کسب منبع !

  8. رویا Says:

    سلام و درود به شما.
    عالی بود. وبلاگ خیلی خوبی دارید.

  9. حميد Says:

    بعد چهارم مترلينگ رو فراموش نکنيد

  10. حميد Says:

    البته مترلينگ از خيام تاثير زيادي گرفته. مترلينگ خيلي از تفکرات مذهبي در باره خدا را قبول نداشته.

  11. رستاخیز Says:

    به شما که اثار مترلینگ روخوندید توصیه میکنم در هر گذر از سن تون 1بار دیگه بخونید! جالبه هربار که کتاباشو دوباره میخونید بیشتر برداشت میکنید


پاسخی بگذارید

