در وصف زنی که همچون کژدم به دیگران نیش می زند!

ریشه «زن» از زادن و زاييدن و به معني زندگي بخش و زنده بودن است

در اوستا و در زبان سانسکریت هم واژگانی مانند: زن، با لقب «اَشَه‌بانو» به معنی صاحب فروغ راستی و پارسایی، مادر ، به معنی پرورش دهنده و خواهر ، هم به معنی مقدس و خیرخواه خوانده شده است.

گفته می شود پارسا و با عفت بودن زن ، شعار اصلي زرتشتيان نیز بوده است. ايرانيان باستان بر این باور بوده اند که «ناهيد» خداي پاكي و بي آلايشي است به همین سبب ناهيد، براي مردان نيز قابل ستايش بوده است زيرا این الهه به عنوان اسوه زنان ايراني ، داراي پاكي و عفت و شخصیت بسیار بالایی سرشار از وقار ، متانت و عصمت بوده است. در اسلام نیز زن از ارزش و جایگاه والایی برخورداراست به گونه اي که پیامبر اکرم (ص)در بیان معيار جوانمردى و فرومايگى انسان مى‏فرمايد: جوانمردان، كسانى هستند كه زنان را گرامى مى‏دارند و فرومايگان هم کسانی هستند که نسبت به آنان اهانت مى‏نمايند.حضرت در جای دیگر می فرمایند که بهترين فرزندان شما دختران شما هستند و نشانه خوش‏قدمى زن، اين است كه اولين فرزند او دختر باشد. از همین رو حضرت محمد (ص) بر دستان حضرت فاطمه بوسه مي زد و او را » ام ابيها » مادر پدر مي خواند و اعراب را به حفظ جايگاه و ارزش زنان توصیه مي فرمود. در واقع آنگونه که قران می فرماید، زنان هدیه و رحمتي از طرف خداوند هستند تا بکمک آنها مردان در زمین آرامش یابند!
زن موجودي است كه مرد براي دستيابي به كمال نيازمند وجود اوست و بر عكس، زيرا هر كدام بدون ديگري ناقص هستند و تنها در كنار هم مي توانند به كمال برسند.گرچه در طول تاريخ ايران و اسلام شیر زنانی با فضیلت نظیر: حضرت فاطمه ، حضرت زینب ، سوده ، سمیه ،رودابه ،گردآفرید، پانته آ، هما، پوراندخت ،آتوسا ، کتایون ، ،آذرمیدخت، شهرناز ، تهمینه ، شیرین، منیژه، شهربانو ، آرتمیس، کردیه و با نوگشسب در عرصه های مختلف و در پيشرفت تمدنها و ترقي فرهنگها دوشادوش مردان تلاش کرده اند و حتی بر اریکه شاهنشاهی ایران تکیه زده‌اند اما يكي از زيباترين و برجسته ترين صفات زن «احساس زيباي» مادري در آنان بوده و هست و آنچه که باعث تکوین و تقویت این احساس ارزشمند و فوق العاده در آنها شده و سبب برجستگي و سرآمدیشان نسبت به ديگر مخلوقات الهي می شود وجود اوصافی نظیر : ظرافت، عطوفت، خیر خواهی، عفت، نجابت، لطافت طبع ،وقار ،متانت ،عصمت ، حیا ، فروتنی ، پاکدامنی و پارسائی در آنهاست.

با این وصف برای راقم این یادداشت همواره این سوال مطرح بوده است که چرا با وجود احترام ویژه ای که حضرت علی(ع) در گفتار و کردار برای زنان قائل بوده اند و تجلی این احترام را نیز بوضوح می توان در مدح و تکریم حضرت فاطمه(س) دریافت ، اما در نهج البلاغه می فرمایند که: » ای مردم ، زنها از ایمان و ارث و خرد کم بهره هستند»* و در جای دیگر به امام حسن(ع) توصیه می کنند که «از مشورت کردن با زنان بپرهیز، زیرا که آنان از نظر عقلانی دارای نقصان هستند و فکر آنان در معرض خطاست و هر کسی که اینچنین باشد، سزاوار نیست که مورد مشورت قرار گیرد.»؟! ابتدا در منسوب بودن این عبارات به حضرت دچار تردید می شدم تا اینکه اخیرا با یک نمونه از زنانی که وصف آنها در کلام حضرت علی آمده است مواجه شدیم که در حین آشپزی با الهام از»همسر سوار بر اسب مراد خویش» و تحت حمایت آشکار و نهان وی هر از گاه همچون کژدم زهرآگین به منتقدین معجزه هزاره سوم نیش می زند و انواع لیچار را بار آنان می کند که در اغلب موارد حد شرعی دارد! با شناخت این پدیده متفاوت، این احتمال در من تقویت شد که در صورت صحت منسوب بودن این عبارات به حضرت، مراد امام از بیان واژه «زنان»معنای شمول و کلی آن و ناظر به جنس زن نبوده بلکه دایره شمول و مصداق کلام ایشان بصورت کنایه تنها معطوف به توصیف خصوصیات و مذمت یک یا چند تن از زنان خاص معاصر خویش بوده است که با نادیده گرفتن جایگاه شریف بانوان عفیف و با حیا ،به فتنه گری ،پرده دری، فحاشی و هتاکی علیه دیگران مبادرت می ورزند! و همینطور پی بردم که چرا امام با وجود در امان نمادن از نیش زنانی از این جنس سفارش می کنند که » با آزار رساندن به آنها بر نیانگیزید، هر چند دشنام به شرافت و بزرگواری شما داده و به سرداران و بزرگانتان نا سزا گویند، زیرا نیروها، جانها و خردهای ایشان ضعیف و سست است» ! به این اعتبار سکوت و بی اعتنائی بعضی از شخصیت هایی که به ناروا در معرض فحاشی ها و خیره سری های این زن واقع می شوند نیز کاملا قابل فهم و درک و توجیه پذیر است و شاید این سکوت را بتوان ناشی از این گفته امام علی دانست که فرموده اند: «چون کژدمی هستند که گزیدن آنها هم شیرین است»!**
با پوزش از همه بانوان و شیر زنان ایرانی که در پارسایی و حجب و حیا سرآمد بسیاری از زنان و مردان جهانند.


*خطبه ٨٠ نهج البلاغه: معاشرالنّاس ان النساء نواقص الایمان نواقص الحظوظ نواقص العقول…
**حکمت ۵٨

منبع: اعلمي

Advertisements

یک پاسخ to “در وصف زنی که همچون کژدم به دیگران نیش می زند!”

  1. maryam Says:

    بسیار عالی


پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: